Wzorcowy porządek obrad:

  1. Otwarcie posiedzenia, przywitanie przybyłych przedstawicieli władz, zaproszonych gości oraz członków OSP
  2. Przyjęcie porządku zebrania
  3. Wybór przewodniczącego zebrania, 2-3 asesorów, protokolanta, komisji mandatowej oraz komisji uchwał i wniosków
  4. Przyjęcie protokołu z poprzedniego Walnego Zebrania
  5. Wręczenie odznaczeń i wyróżnień.
  6. Sprawozdanie Zarządu OSP z działalności za okres od ostatniego Walnego Zebrania oraz z wykonania podjętych na nim uchwał.
  7. Sprawozdanie finansowe za 2019rok oraz projekt planu finansowego na rok 2020.
  8. Raport Naczelnika OSP o stanie Jednostki Operacyjno-Technicznej (JOT).
  9. Sprawozdanie Komisji Rewizyjnej.
  10. Przedstawienie projektu Planu działalności na rok 2020.
  11. Dyskusja nad przedstawionymi materiałami w punktach 6-10.
  12. Sprawozdanie z działalności Komisji Mandatowej.
  13. Głosowanie nad Absolutorium dla Zarządu OSP za okres sprawozdawczy.
  14. Podjęcie uchwały w sprawie określenia liczby członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej OSP*
  15. Wybór i powołanie komisji skrutacyjnej */**
  16. Wybory nowych władz OSP – Prezesa, Członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej *
  17. Ukonstytuowanie się nowych władz *
  18. Wybór delegatów na Zjazd Oddziału Gminnego ZOSP RP. **
  19. Wybór przedstawiciela OSP do składu osobowego Zarządu Oddziału Gminnego ZOSP RP. **
  20. Wolne głosy i wnioski.
  21. Sprawozdanie z działalności Komisji Uchwał i Wniosków oraz podjęcie uchwały w sprawie działalności organizacyjno programowej (oraz nowych władz*)
  22. Zakończenie Walnego Zebrania.

    *) – dotyczy jednostek przeprowadzających zebrania sprawozdawo-wyborcze
    **) dotyczy jednostek przeprowadzających wybory przedstawiciela do Zarządu Oddziału Gminnego i delegatów na zjazd Oddziału Gminnego

    Uwagi organizacyjne do zebrań sprawozdawczo-wyborczych:

    1. Komisje Rewizyjne jednostek OSP przeprowadzających zebrania sprawozdawco-wyborcze zobowiązane są do wykonania inwentaryzacji majątku OSP.
    2. Przed przystąpieniem do wyborów Walne Zebranie podejmuje uchwałę
      w sprawie określenia liczby członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, zgodnie ze statutem każdej jednostki. Wzorcowe statuty zakładają,
      że Zarząd składa się z 7-9 osób (łącznie z prezesem), a Komisja Rewizyjna z 3-5.
    3. Wybory przeprowadzamy w trzech głosowaniach (wybory prezesa, wybory zarządu, wybory Komisji Rewizyjnej).
    4. W pierwszym głosowaniu wybieramy prezesa Zarządu. Za wybranego prezesem uznajemy kandydata który uzyska ponad 50% głosów.
      W przypadku gdy liczba kandydatów przekracza dwóch, a żaden z nich nie uzyskał wymaganej większości przeprowadza się dodatkowe głosowanie, w którym uczestniczy dwóch kandydatów którzy uzyskali największą liczbę głosów.
    5. W drugim głosowaniu wybieramy członków Zarządu. Głosy oddajemy na wielu zgłoszonych kandydatów. Żeby głos był ważny ilość wybranych kandydatów nie może przekraczać liczby wybieranych członków. Wybranymi do Zarządu uznaje się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
    6. W trzecim głosowaniu wybieramy Komisję Rewizyjną, stosując odpowiednio zasady z pkt. 5.
    7. Wybory należy przeprowadzać w sposób tajny.
    8. Po przeprowadzeniu wyborów, zarząd spośród swoich członków wybiera wiceprezesa, naczelnika, zastępcę naczelnika, sekretarza, skarbnika oraz gospodarza. Może także wybrać kronikarza.
    9. Wybory uzupełniające do składu osobowego Zarządu Oddziału Gminnego przeprowadzamy w sposób analogiczny do wyborów Prezesa Zarządu.
    10. W przypadku zmiany / powołania nowego skarbnika jest on zobowiązany do złożenia oświadczenia o odpowiedzialności za powierzone środki finansowe.